loggan

loggan

måndag 2 mars 2015

Ny blogg, ny affär, och första inlägget kommer här!

Hej allesammans!

Nu så är jag mitt i all förberedelse inför öppning av min lilla gårdsbutik, tillika: Butik Krumelur.
Jag börjar med att presentera mig själv och hur jag kunde få för mig att öppna en liten (!!!) gårdsbutik "mitt ute i ingenstans" som säkert några av er tycker ;-)

Jag heter Michaela, och är 32 år. Jag flyttade till Stora Skedvi år 2012 tillsammans med min sambo (snart man) Peter. Vi hittade det här finfina fd. värdshuset på hemnet och passade på att åka förbi en dag, lite sakta och spana in det när vi ändå var i krokarna. Vi hade turen att få komma på privatvisning innan själva visningsdagarna, och vi kände genast att det här huset var VÅRT.
Eftersom Peter då bodde i Stockholm, så kunde han inte närvara på själva visningarna (Och grundligt och objektivt få se huset..) men han sa bara: -Vi köper! Så det var ett snabbt beslut, men det kunde som sagt inte bli mer rätt. Så kom det sig att vi flyttade till den lilla blommande byn: Stora Skedvi.

Jag är en glad, driftig och energisk person, och har arbetat i 12 år inom Borlänge Kommun (först LSS senare år socialpsykiatrin), flyttat en hel del, fött barn på löpande band enligt vissa ;-) och studerat (till behandlingsassistent, kurser i drogkunskap och till case manager bl.a) och jag gillar utmaningar och press. Huset (och stundtals barnen ;-)) är en stor utmaning, då det framförallt är stort (500+ kvm) med visst renoveringsbehov, och vi har hitills fixat och satt vår egen prägel på det invändigt..
Vi ska precis börja med nästa projekt; utsidan...Och det kommer nog ta sina år.



Här i Stora Skedvi bor det cirka: 2500 invånare, och vi tillhör Säters kommun.
Här bor det enormt driftiga människor, och vi har bla:  Skedvi-bröd, Prioleva (saluhall), Forsa-gård (krav-gris), Brödleva surdegsbageri (öppet 24/7), Sprätthönseri, och Pollacks-gård (eko nötkött) i matväg. Samt Fornäsgården och Pingbo home i inredningsväg. Så besöker du Skävä (som byn heter i folkmun) så passa på att besöka alla dessa små pärlor. Butik Krumelur blir ett komplement till de inredningsbutiker som finns idag. Jag vill inte konkurrera på något sätt, utan tror att man blir starkare om man samarbetar. Mitt utbud kommer inte att bestå av märken som de andra butikerna säljer, utan jag vill helst vara ensam om "mina" märken i hela kommunen. Jag kommer dessutom ha barninredning, finfina presenter, och klänningar/smycken.
Allt sånt som jag själv är vääldigt intresserad av :-)

Så nu till Butik Krumelur.
Drömmen om något eget har alltid funnits där. Har senaste två åren pratat lite löst med min sambo om att bygga om en del av kallförrådet i garaget till en liten butik, som man kan ha som "hobby"verksamhet och ingen heltids-buisness. Sagt och gjort..Nu är bygget av förrådet igång, och jag har planerat öppning den 25/4 i samband med vårmarknaden här i byn. Jag kommer att ha helgöppet men är vi hemma och någon kommer, så öppnar jag självklart upp butiken.

Butiken blir som sagt liten, endast 15 kvm. Och jag har tjatat och tjatat på sambon om att få ta en till del av garaget på ca 10kvm men utan framgång (än sålänge).. ;-)
Men vi börjar på liten skala, och förhoppningsvis i framtiden så kommer även en internetshop igång.

Föressten, om det är någon som undrar hur jag kom på namnet till verksamheten så var det genom att titta på Pippi. Hon säger någongång: (tror det är i filmen Pippi i Söderhavet) 
"Fina lilla krumelur, jag vill aldrig bliva stur".
Och jag ville ha ett namn som är både barnsligt/busigt (barnprylar), lite ovanligt så det läggs på minnet, samt som jag själv gillar.. En krumelur kan ju vara lite vad som helst, och det vill jag att ni hittar i min butik.

Jag kommer att blogga, och använda bloggen både privat och i marknadsföringssyfte för butiken. Hoppas ni vill följa med på denna resa :-) och självklart VARMT VÄLKOMNA att besöka oss när vi öppnar! Hittar ni ingenting ni gillar, så har vi allafallen magisk utsikt att bjuda på!




Kram sålänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar